Äger du rätten till ert varumärke?

Äger du rätten till ditt varumärke?

Förra veckan fick vi på Elitkontoret besök av InstanTM, ett företag som arbetar med att skydda varumärken åt företag. Allt från nystartade företag till mer etablerade som behöver rådgivning kring skyddande av sina varumärken, samt bevakning. Lina och Anders som representerar företaget höll en föreläsning under lunchen åt ett nyfiket gäng företagare här på Elitkontoret där de gick igenom grunderna, samt vad man bör tänka på i första stadiet.

I denna artikeln skriver jag (Daniel Isaksson) mina egna tankar kring och vad jag tog med mig efter föreläsningen, vilket jag vill dela med mig av till er.

 

Tänk långsiktigt

Något som slog mig när vi började annonsera inför föreläsningen var att väldigt många verkade vara en aning ignoranta och naiva mot ämnet.

–  ”Skydda sitt varumärke? Jo men det har vi nog koll på. Plus att vi är bara verksamma i Sverige just nu, så det är inte aktuellt”.

–  ”Det tar jag när det kommer. Känns inte som det är någon brådska.. Dessutom låter ämnet rätt tråkigt”.

Det var några kommentarer jag fick från inbjudna företagare. Jag reagerade inte speciellt mycket responsen, mer än att det kändes som väldigt få hade faktiskt koll på ämnet.

Och det visade sig stämma. Många fick en ”aha” upplevelse när Lina och Anders berättade om olika case och företag de hjälpt i tvister kring varumärkesintrång. Tvister som å ena sidan kunde bli väldigt dyra, men även något som kunde ge en slant ner i plånboken.

Oavsett om man som företag inte har tänkt att expandera utomlands, så kan det fortfarande vara en aktör som kommer utifrån med liktartat namn eller logotyp som gör intrång på ens eget varumärke. Då kan du som företagare ha stor vinning i att ha skyddat ditt varumärke. Dels för att ingen ska utnyttja sig av ditt varumärke, dels att du kan få en slant in i plånboken om en tvist skulle uppstå.

 

Framtiden är oviss

Vad menar jag med detta?! Jo. Oavsett om man som företag sätter upp en strategi som är på tre, fem eller tio år, så kan man med all säkerhet inte veta vad som händer i framtiden. Saker och ting ändras snabbt, villkoren på marknaden vi lever i förändras samt att inriktningen på ens företag kanske ändras.

Därför tror jag det är viktigt att prioritera att ens varumärke är hållbart i längden. Går det att använda utomlands? Vilka hinder kan man se idag med det varumärket man har? Jag hade själv tyckt att det vore jobbigt att byta varumärke när man arbetat så hårt för att bygga upp det. Det kan vara välinvesterad tid och pengar att ta tag i detta från början.

 

Slutligen

Nu vill jag inte bli för långrandig. Jag är inte speciellt bevandrad i ämnet, men jag blev lite klokare efter att Lina och Anders berättade om hur man kan skydda sitt eget varumärke.

Har du koll på om ert varumärke är skyddat eller om det går att expandera utomlands med samma varumärke du har idag? Om inte, ta gärna kontakt med Lina och Anders på InstanTM så kan dem hjälpa dig att reda ut detta.

Mer information och kontaktuppgifter hittar ni via deras hemsida nedanför!

http://instantm.com/

Det var allt för mig. Önskar er en fortsatt trevlig dag och vecka! (Hoppas även på lite julstämning nu efter första advent)

Med vänlig hälsning,
Daniel Isaksson
Elitkontoret